گلی بدون خار
درموسیقی پاپ میهنمان در طول سالها افراد تأثیرگذاری ظهور کرده اند
که واروژان ازماندگارترین و شاخص ترین آنها است. به عقیده من بزرگترین
اثرگذاری واروژان در زمینۀ تنظیم است چرا که او تنظیم موسیقی پاپ ایران را
به فرمی تکامل یافته و مدرن تبدیل کرد
اولین بار او را در رادیو ایران دیدم ، هنگامی که برای تمرین برنامه هنر
برای مردم که هر پنجشنبه در یکی از سالن های شهر تهران برگزار و به صورت
زنده از رادیو پخش میشد به آنجا رفته بودم. او به تازگی از آمریکا
یا
اروپا برگشته بود و به عنوان تنظیم کننده و رهبر ارکستر به خدمت رادیو در
آمده بود. در آن دیدار نخست گمان نمی کردم که این مرد آرام و بسیار خجالتی
روزی آفریننده بهترین و محبوب ترین آهنگهای کارنامه هنری من شود
اولین کار مشترکی که با او به عنوان آهنگساز کردم ترانه حرف بود با شعر
زیبای شهیار قنبری، ولی قبل از آن تنظیمهای زیبایی روی ترانه هایی چون قصه
دو ماهی، دو پنجره و من و گنجشکهای خونه انجام داده بود. تنظیم او برای
گنجشکها به قدری زیبا بود که گویا در زیر صدای ویولن این آهنگ میشد صدای
یک پرنده را شنید! از کارهای دیگر مشترکمان میتوان از پل، دریایی، باور
کن، همزاد، وقتی نیستی، گهواره، وقتشه، همسفر، خوابم یا بیدارم، شب شیشه ای
و ماه پیشونی نام برد، که به راستی میشود در وصف هر کدامشان چندین خط نوشت
. هیچوقت تعجب خودم را هنگامی که برای اولین بار تنظیم او برای سکینه
دایقزی را شنیدم فراموش نمی کنم، ترانه ایی آذری که او با خلاقیت با صدای
ترومپت و ساکسیفون، که آن روزها به شدت مد و در ترانه های پاپ تقریبا ضروری
بود، آغاز کرد تا شنونده را کاملا غافلگیر کند
من واروژان را
بیشتر در استودیو و هنگام کار میدیدم. او بسیار مناعت طبع داشت، و رفیق و
همکار بی نظیری بود. در او آرامشی حضور داشت مانند شاهکارهایش. او گلی بود
بدون خار که خیلی زود در شهریور ۱۳۵۶ از میان ما رفت
رفت ولی خاطرات و آهنگهایش همچنان باقیست
گوگوش
امیر
چهارشنبه 20 شهریور 1392 ساعت 10:53
اون بالایی نظر منه
بچه ها سایت سارا که برا مجید درست کرده فیلتر شده لطفا بگید آدرس جدید بدن
من نمیدونم اینا چه مشکلی دارن آخه سایت مارم فیلتر کردن!!آدرس جدید دادم ولی خدا کنه دیگه فیلتر نکنن